Hyvällä unella parempaan huomiseen

Yöunet ovat varsin tärkeä asia jaksamisen kannalta. Hyvät yöunet takaavatkin paremman ja energisemmän huomisen.

Ihmiskeho alkaa erittää melatoniinia iltaisin. Tämän ansiosta mekin nukumme ja saamme paremmin unen päästä kiinni. Myös unirytmi auttaa unensaannissa. Kannattaa siis ajoittaa päivittäinen nukkumaanmeno mahdollisimman samaan aikaan rytmin säilymiseksi.

Itse olen nykyisin alkanut suosia lähinnä 7–9 tunnin yöunia, johon ihmisen pitäisikin pyrkiä. Aiemmin nukuin jopa kaksitoistatuntisia unia. Ne tekivät seuraavasta päivästä monesti todella hyvän. Nykyisin ne vaan lähinnä väsyttävät. Huomaankin tottuneeni lyhyempiin uniin suhteellisen nopeasti.

Joskus saatat ajatella, että olisipa hauskaa valvoa ja tehdä jotain itselle mieluisaa puuhaa. Kannattaa silti muistaa, että mitä huonommat yöunet nukut, sitä enemmän ne hankaloittavat seuraavan päivän jaksamista.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Uuden Musiikin Muru

Kaikki alkaa tästä

Retroilua, suuria tunteita ja susihahmoja – Euroviisut 2022 esittelyssä